STATIILE DE CALE FERATA PODARI, SALCUTA, SEGARCEA, PORTARESTI, BAILESTI, MOTATEI, GOLENTI SI CALAFAT AFLATE PE SECTIA DE CIRCULATIE CRAIOVA – CALAFAT – STUDIU ISTORIC ARHITECTURAL DE INVENTARIERE SI CLASARE
Beneficiar:
C.F.R. S.A. PRIN SUCURSALA REGIONALA C.F. CRAIOVA
Adresa:
JUDETUL DOLJ, CALEA FERATA CRAIOVA – CALAFAT
2021
DOCUMENTATII CLASARE
Colaborator:
ARH. SPEC. MC. ANCA FILIP
In contextul in care urmeaza ca Sectia de cale ferata Craiova Calafat, componenta a Coridorului Orient / Est – Mediteraneean sa fie reabilitata, pentru acest lucru fiind in desfasurare un proiect, C.F.R. S.A. prin Sucursala Regionala C.F. Craiova, a considerat ca anumite imobile de pe aceasta linie de cale ferata prezinta elemente istorice, arhitecturale si urbanistice de valoare ce sunt susceptibile de a dobandi calitatea de monumente istorice inscrise in Lista Monumentelor Istorice si este necesara inventarierea lor pentru a se putea stabili cele mai bune masuri.
Ca urmare a inventarierii, derulate pe o lungime de 107 km de cale ferata, a fost regasit un proiect unitar, construit intre anii 1890-1895, ce a cuprins din start, pe langa constructia inginereasca a caii ferate, statii feroviare complexe, modulate relationat cu importanta si dimensiunea locatiei pe care o deserveau si, in constructia carora, au fost implicate mari personalitati ale vremii din domeniu, precum inginerul Elie Radu si arhitectul Florian Gr. Pantelly.
Pentru fiecare dintre aceste locatii, s-a constatat existenta unui ansamblu de constructii conformate similar, dintre care ”cladirile de calatori” fiind dincolo de imaginea arhitecturii tehnice specifice, adevarate repere pentru localitati, cu o calitate arhitecturala deosebita, nestirbita in ciuda timpului scurs. Au fost propuse spre clasare opt ansambluri istorice, fiecare dintre acestea cuprinzand un numar de obiecte arhitecturale: Gara Calafat, Gara Golenti, Gara Motatei, Gara Portaresti, Gara Bailesti, Gara Segarcea, Gara Salcuta, Gara Podari.
Odata cu Decretul 1050 din 29 martie 1885, a fost initiat al doilea program national de construire de cai ferate, declarand calea ferata Craiova – Calafat de utilitate publica. Serviciului Studii si Constructii din Ministerul Lucrarilor Publice a inceput studiile de teren in 1885-1886 si proiectarea caii ferate Craiova – Calafat si a garilor de pe acest traseu intre 1885 si 1887. Autorii proiectului au fost inginerul Elie Radu si arhitectul Florian Gr. Pantelly, ce a proiectat constructiile garilor.
Lucrarile de construire a statiilor de cale ferata au inceput in anul 1890 si se incheie la 1 decembrie 1895, momentul inaugurarii caii ferate. Statiile de cale ferata au fost proiectate in baza unei tipologii ce cuprindea un numar de cladiri cu utilitati specifice, in functie de importanta locatiei, cu adaptari la teren.
Tinandu-se cont de faptul ca din punct de vedere economic, transportul pe aceasta linie era major de marfuri, strabatand o zona cu o puternica economie agricola si de crestere a animalelor, in tipologia garilor apar si se regasesc in teren rampe pentru animale, magazii si alte amenajari specifice.
Arhitectul Florian Gr. Pantelly (1858, Bucuresti – 1935) studiaza arhitectura la Academia de Belle Arte din Liege, obtinand diploma de arhitect. In perioada 1892 – 1898 este arhitect la Ministerul Lucrarilor Publice, apoi la Ministerul Domeniilor (1889 – 1901) si la Ministerul de Interne, Sectia sanitara (1907 – 1911, 1913 – 1918). In perioada 1918 – 1924 este arhitect la Regiunea Constanta, apoi la Ministerul Sanatatii si Ocrotirii Sociale (1924 – 1926).
Este autorul ansamblului Uzinei de Apa din Sulina si al colectorului de apa potabila din Bucuresti, cu locuintele de personal.
Inginerul Elie Radu (1853, Botosani – 10 octombrie 1931), considerat, alaturi de Anghel Saligny, cel mai important constructor de cai ferate, drumuri si poduri din Romania, dupa studiile urmate la Iasi, la Academia Mihaileana, in perioada 1867-1872, urmeaza cursurile Universitatii Politehnice din Bruxelles, in perioada 1872-1877.
Dupa terminarea studiilor superioare, profeseaza in Romania, in cadrul Directiei Generale C.F.R., unde elaboreaza studii de teren si proiecte pentru construirea de cai ferate, de drumuri si poduri.
In anul 1891 devine sef al Serviciului de Studii si Constructiuni, pentru ca in anul 1910 sa devina director general al acestuia. In anul 1894 devine profesor al Scolii Nationale de Poduri si Sosele. In perioada 1918-1931 este presedinte al Consiliului Tehnic Superior al Romaniei. Devine membru al Academiei Romane in anul 1926.
Arhitectura | Design